Månadens utmaning september

Oftast brukar jag vara ute i sista minuten och varför bryta en trend? Idag är nämligen sista dagen att vara med och tävla om ursnygga glas och en ursnygg vinakaraff från  http://dukatbord.se/ hos Kalasgott (http://kalasgott.com/tavlingar/manadens-matutmaning-september/). Utmaningen har ett hösttema, och man ska göra soppa, gryta eller stek. Jag valde att göra en soppa, och resultatet blev en lyxig fisksoppa. Jag tänkte också såhär, om det nu ska vara en LYXIG soppa, så varför inte lyxa till det med att lära mig någonting nytt och göra egen fiskfond och skaldjursfond? Så det började med att göra, och sen för att lyxa till det ännu mer bakade jag egna grissinis  med vitlök och persilja som jag serverade till soppan. 

När det var klart så var det bara att blanda ihop denna lyxiga fisksoppa och detta hade jag i och såhär gjorde jag:

 Månadens utmaning
Lyxig fisksoppa

0,5 g saffran
1 dl vitt vin
5 dl grädde
1½ dl räkfond (egengjord)
3½ dl fiskfond (egengjord)
250 g lax
250 g gös
500 g oskalade räkor


Skala räkorna och skär fisken i kuber, så stora som du själv vill ha dem, och lägg det sen åt sidan.
Fräs saffranet snabbt i smör och tillsätt vinet, grädden och de bägge fonderna, salta och peppra. Släng ner fisken i soppan och sjud dem klara, tar ungefär 10-12 minuter och strax innan servering slänger du i räkorna.


Den egengjorda fiskfonden gjorde jag på fiskrens av gös och vatten. Jag slängde i, vitt vin, lite morötter, en palsternacka, lite purjolök och en vanlig gul lök tillsammans med några lagerblad och några vitpepparkorn. Jag kokade fonden med benen i ungefär 10 minuter och silade sedan bort dem och kokade ner fonden till ungefär 1/3.

 

Den egengjorda räkfonden gjorde jag på räkskalen, vatten, vitt vin, vitpepparkorn och några persiljekvistar. Jag kokade också denna fond med skalen i cirka 10 minuter och silade sedan bort dem och kokade ner den till ungefär 1/3.


Till soppan serverade jag, samma vita vin som finns i soppan (Two Oceans) och egengjorda grissini med vitlök och persilja. Man kan också servera med vitlöksbröd, eller vad man nu känner för såklart.



Wish me luck! :)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

DoktorDeo

Give me a smile

RSS 2.0