Gåsfond

Jag har världens bästa jobb och chef! Efter gåsamiddagen så skulle ju resterna av gåsarna (det är roligare att säga gåsarna än gässen) kastas så jag frågade om jag fick ta hem några delar och koka fond på och det fick jag. Ni har väl inte missat att Per Morberg är min husgud?! ;)  

Så idag har jag kokat fond hela dagen. Den är kokad på vedspisen! Jag började vid 12 ungefär med att få igång elden i spisen och sen var det bara att koka upp fonden och hålla koll på spisen. Vid kl 23 ungefär så tog jag bort den från spisen och ska strax hälla upp den i ispåsar och frysa in. 

Det kändes lite häftigt att koka den på vedspisen, lite old school och lite mysigt. Det blev otorligt varmt i köket, men det var det värt. Fattades bara den enorma gjutjärnsgrytan. Det var en speciell känsla att få gå ut och hämta ved och sen stoppa in det i spisen. 


Gås, morot, lök, purjo, rotselleri, vatten, strax efter kl 12


Old school och kokar på vedspisen


Mycket vackert med timjan och rosmarin


Lagerblad och vitpepparkorn. BEAUTIFUL!


Bara nerkoket kvar


Ungefär 11 timmar senare...

Nu ska det bara frysas in. Smakar underbart. 

SOVGOTT
PUSS
  



Kommentarer
Helena

Din blogg är så hemtrevlig och välkomnande

2011-12-11 @ 14:47:19
URL: http://helenaskvarter.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

DoktorDeo

Give me a smile

RSS 2.0