Gåsamiddag

I fredags hade vi gåsamiddag-beställning på jobbet. Så hela torsdagseftermiddagen jobbade jag för första gången med gås. Det enda jobbiga med det var att jag missade det näst viktigaste, ugnen. Jag hade annat inbokat på kvällen så jag misade det sista. Men det viktigaste, rensningen och kryddningen hann jag med.

Rensningen var inte så svår, det var bara att dra ut påsen som levern, hjärtat, halsen och magen låg i och så var det bara att pilla ur allt fett. Jag skojar inte när jag säger att det var enormt mycket fett, alltså en fettklump i handstorlek fick jag ur varje gås.

Sen var det ju kryddningen och fyllningen att göra och så var det bara att sy ihop den och vira ihop benen.


50 kg gås


Fyllda med äpplen och katrinplommon, kryddade med salt, peppar och timjan


Dessa skönheter är gjorda med kärlek! Oj vad kärlek de fick av mig!


Riktiga skönheter!


Smakade helt fantastiskt gott!

"Det är sinnessjukt vilken mat vi lagar"

Till förrätt ville sällskapet ha Svartsoppa, ni vet soppa på blod... jag var ju tvungen att smaka bara för att chansen fanns, och nu vet jag att jag inte behöver äta det igen. Det var verkligen inte gott. Grynig i konsistensen och så växte det i munnen. Nej fy, men nu har jag provat. Till dessert hade dom äppelpaj och den blev minst en miljon gånger godare.

Det är ett jäkla pill med allt som ska göras till en gåsamiddag, men jag blev faktiskt sugen på att göra en själv hemma någon gång. Bara gåsen då förstås. Jag är sjukt nöjd med hur mina gåsar (gäss) smakde. Det måste bero på all den kärlek jag gav dom! ;)

Vill ni ha en servett?
PUSS


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

DoktorDeo

Give me a smile

RSS 2.0