Brandkvinnan

Japp, det är jag det! Idag hade vi brandövning vid brantkårens övningsplats vid tippen! Det ingår i vårat betyg, arbetsmiljö och säkerhet tror jag kursen heter. I höstas var vi på brandstationen där dom pratade om eld och säkerthet och brnadvarnare och brnadsläckare och sånt. Och idag skulle vi öva på praktiken. Först blev vi indelade i grupper, sen gick den ena oväg och gjorde annat och vi satt kvar och lyssnade på det som dom berättade första gången. Sen gick vi ut till deras lvningshus där vi fick gå in en runt i ljuset. Nästa gång gick vi in 4 och 4 i totalt mörker, jag gick vilse med en gång kan jag ju säga! Och sen fick ni gå in en tredje gång, men då hade dom satt upp exit skyltar så att man såg hur man skulle gå, men det var fortfarande kolmörkt, fatta hur bra det är med sånna exitskyltar! Har man sånna kommer man snabbare ut och chansen är såå jättemycket större att du överlever om det skulle börja brinna. Jag var verkligen totalt lost när vi gick in när det var kolmörkt. Skitläskigt!

Sen efter det fick vi pröva på och släcka med pulversläckare, det var inga konstigheter och sen fick vi släcka en docka, som hade brunnit typ 300 gånger. Vi fick använda en brandfilt. Det gick superbra. Nu kan jag det.

I höstas hade vi också hjärt,- lungräddning. Men det är jag mer osäker på, för jag kommer aldrig ihåg hur hårt man ska trycka över bröstet, jag har aldrig använt det, men om jag någon gång skulle behöva så är jag faktiskt lite osäker. Dessutom lär jag väl få panik om det skulle hända nångång och då blir det ju ännu svårare. Men jag kan ju alltid hoppas att det sitter där i bakhuvudet!  

Haha, just det, jag lekte med Karin också! Jag hade henne på ryggen sen la jag ner henne och skulle rädda henne, men HLR eller framstupasidoläge, men då blev jag avbruten av en av brandmännen, han kom fram och sa: Hörrni, har ni dom kläderna på er så ska ni lyfta såhär, och så tog han tag i Karins arm och ben och la henne över axlarna. Och när han gjorde det så såg det ju såklart JÄTTELÄTT ut, men sen när jag skulle testa så var det skitsvårt! Han lixom bara kastade upp henne, så nu har jag nått att träna på! Hahah! Och när han sa hörrni när ni har dom jackorna på er... så trodde ju jag att han skulle säga typ, att vi inte fick ligga på marken, men sen tänkte jag, varför har brandmän jackor som man inte få rligga på marken med? Och för er som intehar fattat, så fick vi låna deras typ övningsjackor, eller gamla jackor eller vad det var, för att det var kallt ute. Hahah!

En av brandmännen visade också vad som händer om man häller vatten på brinnande matolja (eller vilket matfett som helst sa han att det gällde). Det smäller och det smäller upp typ 2 meter höga lågor. Och då har man inget hår kvar! Så tänk på det, häll ALDRIG vatten på brinnande matfetter!

Nepp, nu ska jag ut och hoppa lite studsmatta och sen ska jag läsa lite Historia... Prov imorn... Kalla kriget, vilket innebär typ BARA politik! USCH!

Puss och Kram
Erica


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

DoktorDeo

Give me a smile

RSS 2.0